تبیین دستاوردهای مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام در گفت‌وگوی خبرگزاری حوزه با حجت‌الاسلام مهدی مجیدی در حاشیه نمایشگاه مشکات ۶

0 0
  • تاریخ : 1402/10/22
  • بازدید : 105
امتیاز 0.00 تعداد رای 0

تبیین دستاوردهای مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام در گفت‌وگوی خبرگزاری حوزه با حجت‌الاسلام مهدی مجیدی در حاشیه نمایشگاه مشکات ۶

رویکرد ما در این دوره از نمایشگاه مشکات،‌ارائهٔ آثار نهایی‌شده بود و از ارائه پژوهش‌ها و طرح‌های در دست‌ اقدام و آتی پرهیز شد.

حجت‌الاسلام مهدی مجیدی، معاون ارتباطات و رسانه مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام و دبیر گروه علمی فقه نظام فرهنگ مؤسسه پژوهشی فقه نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) قم گفت:

«فقه نظام»، مکتب و مدرسه فقهی ویژه‌ای است بر پایه اندیشه و نهضت امام خمینی(ره) که بیش از یک دهه پیش با ابتکار و همت آیت الله محسن اراکی و گروهی از اندیشمندان و شخصیت‌های انقلابی و مکتبی پایه‌گذاری شد و اینک در چارچوب مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام فعالیت دارد و مؤسسه پژوهشی فقه نظام، واحد پژوهشی این مجتمع می‌باشد.

وی افزود: این شیوهٔ فقهی و اجتهادی بر دو شناخت رکنی و دو مهارت علمی و تخصصی استوار است.

فقیه فقه نظام، عناصر اصلی روح دین و مکتب را به خوبی و ژرف می‌شناسد که این شناخت، حاصل نوع حیات علمی، اجتماعی و انقلابی اوست و در سوی دیگر شناخت و نگاه ویژه‌ای از جامعه و ساحت عمل به احکام الهی دارد و موضوع‌ها و پدیده‌ها در نگاه او، به صورت کلان و نظام‌مند جلوه می‌کند و شناخته می‌شود و به دیگرسخن، موضوع در این فقه، مکلف کلان است. این شناخت نیز تنها با کار علمی مدرسی حاصل نمی‌شود و برآمده از میدان‌داری اجتماعی و پویش انقلابی و جهادی در طول زمان و با صرف هزینه‌ است و در بخش مهارت‌ها، دو مهارت: نظریه‌پردازی و اجتهاد مصطلح را به‌صورت جامع داراست.

حجت‌الاسلام مجیدی خاطرنشان کرد: آثار و دستاوردهای مؤسسه پژوهشی فقه نظام حاصل کار گروه‌های تخصصی در شش حوزهٔ فقه نظام سیاسی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و گروه مبانی است که در سه بخش کلی دسته‌بندی می‌شود:

پژوهش‌های بنیادی،

پژوهش‌های کاربردی

فعالیت‌های گفتمانی

رویکرد ما در این دوره از نمایشگاه مشکات،‌ارائهٔ آثار نهایی‌شده است و از ارائه پژوهش‌ها و طرح‌های در دست‌ اقدام و آتی پرهیز شده است.

معاون ارتباطات و رسانه مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام گفت: حاصل کار در این دوره ارائه ۹ عنوان کتاب بدین شرح است:

۱. مدل مطلوب بانکداری بر اساس مبانی اسلامی و روش فقه نظام به همراه مجلد مقالات پشتیبان

۲.فلسفهٔ فقه الاجتماع

۳.رابطهٔ فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی

۴.آسیب شنایی تقنین و قوهٔ مقنّنه در ایران

۵. فقه کارگزاران حکومت اسلامی

۶. فقه پیشرفت

۷. دروس تمهیدیّة فی فقه التربیة

٨. درآمدی بر فقه تربیت

۹. گفتارهایی پیرامون فقه نظام.

دبیر گروه علمی فقه نظام فرهنگ مؤسسه پژوهشی فقه نظام افزود: شماره سوم دوفصلنامهٔ فقه نظام نیز در این نمایشگاه رونمایی شد که مجموعه این آثار در انتشارات مؤسسه پژوهشی فقه نظام به انجام رسیده است.

وی گفت: در بخش گفتمانی، عملکرد مؤسسه درخور توجه است. برگزاری ۵ مدرسهٔ فصلی و بیش از ۸۰ نشست و کرسی علمی و ترویجی و کسب امتیاز برگزاری کرسی از سوی کمیتهٔ دستگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های پرشمار تبلیغ تخصصی در حوزه، دانشگاه، صدا و سیما و... که بخشی از آن در قاب گفتمانی غرفه به نمایش درآمده است.

حجت‌الاسلام مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله طرح‌های بنیادی که با هدف راهبری دانش پیگیری می‌شود، موسوعهٔ آیات و روایات فقه نظامات اجتماعی است.


منبع:
امتیاز دهید :

به اشتراک بگذارید

نظر دهید

گزارش

نظرات (اولین نفری باشید که نظر میدهد )